جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

خرید نهال صنوبر

۴ بازديد

خرید نهال صنوبر، بهترین پیشنهاد برای کسانی است که به دنبال ارقام درختان زود بازده با درآمدزایی مناسب هستند. همان طور که می دانید نهال صنوبر از درختان قد بلند است که از چوب آن استفاده زیادی می شود. بنابراین هر چقدر کیفیت چوب و ارتفاع درخت صنوبر بیشتر باشد، درآمد حاصل از پرورش  و کاشت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای اطلاع از نحوه کاشت نهال صنوبر و آشنایی بیشتر با آن تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

خرید نهال صنوبر

خرید نهال صنوبر

درخت صنوبر(CottonWood) یا سپیدار، با نام علمی Populus Alba، از قدیمی ترین و بهترین گونه برای کاشت و استفاده از چوب درخت است. صوبر از خانواده بیدیان و جزو درختان خزان کننده می باشد. دارای ریشه های سطحی و رشد عالی است. در مدت زمان کوتاهی پس از کاشت رشد می کند و پرسود است. نهال صنوبر دارای 85 گونه است و از گیاهان بومی مراکش می باشد. در آسیای مرکزی، اروپای مرکزی و در نواحی گرم و معتدل ایران رشد بسیار خوبی دارد. بلند قدترین ارقام صنوبر در آمریکای شمالی رشد می کنند. مدت زمان مناسب برای رسیدن درخت به ارتفاع مطلوب 15 سال است، پس از این مدت می توان اقدام به قطع درخت کرد و از چوب آن استفاده کرد. ارتفاع مطلوب نهال صنوبر در حدود 30 متر است. بیشترین باغ های صنوبر در ایران متعلق به گلپایگان است.

خصوصیات نهال صنوبر

  • نهال صنوبر نورپسند بوده و مقاومت بالایی در برابر ناسازگاری های محیطی دارد.
  • رشد نهال صنوبر به صورت مستقیم و قدی است و به هیچ وجه به صورت جانبی یا پهناور رشد نمی کند.
  • پوست تنه‌ی آن به رنگ سبز و خاکستری می باشد و با گذشت زمان تیره تر می شود.
  • برگهای صنوبر به رنگ سبز براق سفید بوده و طرح های ساده یا دندانه دار دارند.
  • جوانه های نهال صنوبر از کرک نرم و سفید رنگی پوشیده شده اند.
  • ریشه های خیلی قوی و قدرت بالای نفوذ پذیری این ریشه ها باعث شده است از درخت صنوبر به عنوان بادشکن در اطراف باغات استفاده کنند. در این حالت فاصله کشت به صورت 1*1 می باشد.
  • بهترین زمان برای کاشت نهال صنوبر فصل زمستان و پاییز است.
  • نهال صنوبر زود بازده است و در طی 6 سال به درختی تنومند تبدیل می شود، به نحوی که می توان از چوب آن استفاده کرد.
  • از چوب نهال صنوبر در طب سنتی و از سر شاخه ها در درمان برخی امراض استفاده می شود.

مشخصات کلی نهال صنوبر

زادگاه: مراکش، اروپای مرکزی، آسیای مرکزی، ایران

عمر اقتصادی: 150 سال

ارتفاع درخت :15 تا 35 متر

فواصل کاشت: 4/4

نوع درخت : تزئینی

خرید نهال صنوبر 1

ارقام نهال صنوبر

ارقام بسیار مختلفی از نهال صنوبر وجود دارد. گرچه تفاوت هایی بین این گونه ها وجود دارد،‌ ولی همه آنها در داشتن چوب با کیفیت و با ارزش وجه مشترک دارند. از عمده تفاوت ارقام صنوبر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویژگی رشد
  • تحمل به کم آبی
  • تحمل به شوری
  • مقاومت در برابر آفات
  • شکل تنه
  • فرم تاج
  • زیبایی و شکل برگ درختان

انواع صنوبر در ایران

در کل می توان گفت چهار گونه صنوبر در ایران وجود دارد که قبل از خرید نهال صنوبر باید نسبت به آنها آشنایی داشته باشید. از مهم ترین انواع نهال صنوبر می توان به نهال تبریزی و نهال کبوده یا سپیدار اشاره کرد. در ادامه به معرفی هر یک از این انواع صنوبرها می پردازیم.

صنوبر تبریزی

این نوع از درختان بیشتر در مناطق سردسیری و معتدل رشد می کنند و نیاز شدیدی به آب دارند، پس بهتر است در حاشیه رودخانه های دایمی و مسیرهای آبیاری کاشته شوند. دو گونه مختلف از انواع درخت صنوبر تبریزی وجود دارد که عبارتند از:

  • تبریزی

تبریزی آق قواخ و راجی نام های دیگر این گونه است. داشتن تنه صاف،‌ شاخه هایی متمایل به تنه، تاج دوکی و باریک و پوست خاکستری از ویژگی های بارز آن است. این گونه بیشتر در حاشیه رودخانه ها  و در قلمستان های انبوه صنوبر کاشته می شود.

  • شالک

اشنک، دله راجی و ایری قلمه نام های دیگر شالک است.  تنه شالک معمولا ناصاف و تیره می باشد و دارای شاخه های قطور و متعددی است. به علت داشتن تنه کوتاه و شاخه های متعدد کاشت آن نسبت به تبریزی کمتر متداول است. این گونه بیشتر در مناطق معتدله سرد کشور و حاشیه رودخانه های زنجان به چشم می خورد.

خرید نهال صنوبر 2

صنوبر کبوده (سپیدار)

تفاوت سپیدار با تبریزی در داشتن تنه صاف، سفید و شیری رنگ آن است. پشت برگ های کبوده پوشیده از کرک هایی با رنگ سفید است. این گونه بیشتر در مناطق نیمه خشک و خشک در حاشیه رودها و مسیرهای آبیاری کاشته می شود. آلاچنار، کلمبور و شال نام های دیگر آن است. از این گونه صنوبر دو گونه مشخص وجود دارد که عبارتند از:

  • کبوده بومی

تاج کبوده بومی بسته و متراکم می باشد و دارای تنه سفید مایل به سبز زیتونی است. شکل برگ، رنگ تنه و حالت شاخه ها از عمده تفاوت این گونه با تبریزی است. در تبریزی شاخه ها کاملا به تنه می چسبند و شاخه های پایینی به طور طبیعی خشک می شوند در حالیکه در کبوده بومی شاخه ها کاملا به تنه نمی چسبند و خشک شدن شاخه های پایینی به ندرت اتفاق می افتد.

  • کبوده شیرازی

داشتن شاخه های متعدد و تاج باز و گسترده از مشخصات بارز کبوده شیرازی است. توجه به ویژگی های ظاهری صنوبر در خرید نهال صنوبر تأثیر مستقیمی در تصمیم گیری برای خرید دارد.

صنوبر پده

مقاومت پده در برابر شوری خاک و خشکی در مقایسه با گونه های دیگر صنوبر بیشتر است. قامت آن به ندرت مرتفع می شود و معمولا بیشه های انبوهی را در شکل و اندازه متوسط به وجود می آورد. پده بیشتر در حاشیه رودخانه های گرمسیری دیده می شود.  بید سمرقندی، گردبید،‌ پی چوب و پلک نام های دیگر آن است.

صنوبر سفید پلت

این گونه بومی جنگل های شمال کشور می باشد و به این دلیل، تنه آن در مناطق دیگر رشد نمی کند. شاخه های آن کاملا باز و گسترده هستند و در فضاهای باز به سطح زمین متمایل می شوند. برگ و تنه آن شبیه کبوده است، ولی تنه آن نسبت به کبوده خشن تر بوده و دارای زوائد و شکاف های زیادی است. برجستگی هایی در ابتدای ساقه سپید پلت پیر وجود دارد که مختص این گونه از صنوبر است.

بهترین و پرفروش ترین ارقام تجاری و صادراتی نهال صنوبر

  • نهال صنوبر شیرازی
  • نهال صنوبر اسرائیلی
  • نهال صنوبر نیگرا
  • نهال صنوبر کبود سیاه تبریزی

مراحل کاشت نهال صنوبر

پس از خرید نهال صنوبر توجه به نحوه کاشت آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. گرچه نحوه کاشت نهال صنوبر همانند کاشت نهال های دیگر می باشد، ولی به دلیل اینکه صنوبر دارای ریشه های زیاد و قوی است، باید برای کاشت آن چاله هایی با قطر بیشتر ایجاد کرد.

  1. ابتدا چاله ای به عمق 50 سانتیمتر و به قطر 35 سانتیمتر حفر کنید،
  2. بهتر است به اندازه یک بیل کود دامی پوسیده به کف چاله اضافه کنید یا به خاکی که قرار است چاله را با آ‌ن پر کنید، مقداری کود اضافه نمایید، در صورتی که کود دامی در دسترس نیست، پاییز سال بعد به صورت چال کود استفاده کنید.
  3. حال می توانید نهال خود را در چاله قرار دهید به طوری که طوقه نهال کمی از سطح خاک بالاتر باشد،
  4. سپس خاک را ریخته و لگد مال کنید و در نهایت آبیاری نمایید.

فاصله کاشت نهال صنوبر

با توجه به نوع کاربری نهال صنوبر،‌ فاصله کاشت این نهال متغیر خواهد بود. اگر نهال صنوبر به عنوان بادشکن کاشته شود و مصرف چوب آن اهمیت نداشته باشد،‌ فاصله کاشت را 1*1 در نظر می گیرند. اما اگر برای بهره برداری از چوب صنوبر آن را پرورش دهند،‌ توصیه می شود فاصله کاشت نهال حدود 2*2 باشد. فاصله مناسب کاشت نهال در حذف علف های هرز مؤثر است و منجر به تهویه مناسب هوا در بین نهال ها می شود. در کل می توان گفت رعایت فاصله استاندارد کاشت نهال صنوبر از ارکان مهم رشد نهال سنوبر است، چرا که در این حالت مواد مغذی کافی در اختیار نهال ها قرار می گیرد و رشد آن ها به خوبی انجام می شود.

بهترین زمان خرید نهال صنوبر و کاشت آن

برای پاسخ به این سؤال که بهترین زمان خرید نهال صنوبر چه زمانی است؟ باید بدانید که بهترین زمان خرید نهال صنوبر زمانی خواهد بود که زمین آماده کشت شده باشد. در مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیری فصل پاییز و در مناطق سردسیری اوایل بهار، بهترین زمان خرید نهال صنوبر است.

زمان کاشت نهال صنوبر گرچه مهم است اما این حساسیت به اندازه زمان کاشت نهال گردو و یا نهال انگور نیست. در ایران به غیر از مناطقی از آذربایجان شرقی و اردبیل، صنوبر در اواخر پاییز کاشته می شود. کاشت نهال صنوبر در پاییز باعث می شود جا و مکان نهال تثبیت شود و احتمال شوک به درخت پایین می آید و ریشه های نهال سریعتر رشد می کنند.

بهترین زمان هرس نهال صنوبر

ماه اسفند بهترین زمان برای هرس صنوبر است. هرس این درخت باید قبل از بیدار شدن درخت و زمانی انجام شود که ارتفاع درخت به 4 متر رسیده باشد. بهترین سن برای هرس سنوبر در 4 سالگی آن است. البته نباید بیش از 30 درصد درخت صنوبر را هرس کنید.

مزایای کاشت نهال صنوبر

  • بهبود اکسیژن در اکوسیستم هوا
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • جذب آب بالا و جلوگیری از روان آب و سیل
  • کاربردهای مختلف در صنایع کاغذسازی،‌ مبلمان، ساخت چوب نئوپان،‌ MDF و غیره
  • ایجاد زیستگاه مناسب برای پرندگان
  • تولید چوب با ارزش
  • داشتن سود اقتصادی بالا
  • ایجاد اشتغال
  • رشد سریع
  • مقاومت بالا
  • جلوگیری از جنگل زدایی
  • ایجاد سایه و هوای خنک برای دیگر محصولات زراعی و رفاه دیگران

هر آنچه که باید قبل از خرید نهال صنوبر بدانید:

  1. نهال صنوبر بسیار آب دوست است، پس بهتر است در کنار رودخانه ها یا مناطقی که مدام در معرض عبور آب هستند، کاشته شود.
  2. برای کاشت بهتر است نهال های کم سن و سال را انتخاب نمایید، بازدهی نهال های صنوبر کم سن وسال در صورتی که درست پرورش یابند، بسیار بالا خواهد بود.
  3. توجه داشته باشید که بادهای شدید برای درخت صنوبر نوعی تهدید هستند، پس بهتر است آن را در مناطفق آفتابی و ساحلی بکارید.
  4. برای کاشت از ارقامی استفاده کنید که بیشترین سازگاری را با شرایط آب و هوایی و اقلیمی محل کاشت دارند. قبل از خرید نهال صنوبر به این نکته توجه کنید که آیا با اقلیم منطقه شما سازگاری دارد یا نه؟ چرا که در صورت ناسازگاری بازدهی آن بسیار پایین خواهد بود.

نحوه خرید نهال صنوبر

حساس ترین و مهم ترین مراحل کاشت و زراعت چوب صنوبر، خرید نهال صنوبر می باشد. چرا که انتخاب نهال مناسب با توجه به نوع منطقه کشت و نوع صنوبر نیاز به تجربه و تخصص فراوان دارد. نحوه کاشت نیز به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس توصیه میشود خرید نهال صنوبر خود را از نهالستانی انجام دهید که علاوه بر قیمت مناسب، ارقام مناسب منطقه شما را داشته باشد و بتواند شما را در مورد نحوه کاشت، مقابله با آفات و بیماری ها و نحوه آبیاری راهنمایی نماید. نهالستان آرال نهال با سال ها تجربه و تخصص در زمینه صنوبر و نهال های دیگر آماده مشاوره و راهنمایی شما عزیزان است.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت نهال صنوبر

از جمله عوامل مهمی که در قیمت نهال صنوبر تأثیر مستقیمی دارد،‌ نوسانات ارزی است. افزایش قیمت ارز منجر به افزایش قیمت نهال صنوبر و کاهش آن باعث بهبود در قیمت این نهال با ارزش می شود. از طرفی نوع و نژاد نهال صنوبر در تعیین قیمت آن نیز نقش بسزایی دارد.

کلام آخر

نهال صنوبر از جمله نهال های غیرمثمر است که نیاز به مراقبت زیادی ندارد. آبیاری به موقع این نهال منجر به رشد و سلامت آن می شود. کود دهی خاک با فسفر، پتاس و ازت تاثیر فوق العاده ای در رشد آن دارد. سازگاری با اقلیم های مختلف، رشد سریع، قابلیت استفاده در صنایع مختلف از ویژگی های بارز نهال صنوبر است. اگر قصد خرید اینترنتی نهال صنوبر را دارید بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید تا بهترین نمونه برای کاشت را انتخاب نمایید.

توجه به مجوزهایی همچون مجوز جهاد دانشگاهی نهالستان مورد نظر نباید در خرید نهال صنوبر فراموش شود. در پایان یادآوری می کنیم که شما می توانید انواع نهال صنوبر شناسنامه دار و باکیفیت را از سایت آرال نهال سفارش دهید. جهت هر گونه مشاوره و راهنمایی در زمینه خرید نهال می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.